Tipuri de barci pentru pasionatii de navigat
Barca cu panze
Barcile cu panze sunt un tip de barci putin mai mari si mai grele si au, de obicei, modele mai agresive si mai sportive. Ele pot fi folosite pentru excursii de familie si recreere. Acestea sunt de obicei ancorate in porturi de agrement sau facilitati similare, iar pentru a le transporta aveti nevoie de remorci destul de mari si de multa tehnica, datorita dimensiunii lor.
Barci cu panze de agrement
Barcile cu panze de agrement, cunoscute si sub numele de barci cu panze, au o dimensiune intermediara si sunt concepute pentru divertisment, dupa cum sugereaza si numele lor, motiv pentru care confortul prevaleaza. De obicei, au suficient spatiu pentru aproximativ 10 persoane sau mai mult si sunt folosite pentru excursii turistice.
Barci cu panze si motor
Barcile cu panze cu motor au un motor instalat in partea din spate a barcii, care este de obicei folosit in cea mai mare parte a timpului de navigatie, deoarece velele lor sunt mai mici decat de obicei. Acestea sunt utilizate numai in conditii ideale de vant. Acestea sunt destul de rapide si incearca sa mentina echilibrul dintre confort si performanta in ceea ce priveste puterea si viteza. Poti face inclusiv un Curs radio Skipperacademy.ro pentru barci.
Barca cu panze de croaziera
Barcile cu panze de croaziera sunt mari si sunt concepute pentru a face calatorii foarte lungi si pentru perioade lungi de timp, pana la o saptamana sau 10 zile. Din acest motiv, ele prioritizeaza confortul in detrimentul vitezei, desi sunt de obicei echipate cu motoare puternice. In plus, acestea au o capacitate mare de stocare pentru a transporta provizii.
Iaht cu vele
Iahtul cu vele este cea mai luxoasa si exclusivista categorie din aceasta lista de tipuri de barci. Ele sunt atat de lungi incat sunt de obicei pilotate de oameni profesionisti, calificati si experimentati pe categoria iahturi. Acestea incorporeaza unul sau mai multe motoare pentru a se propulsa pe apa, dar au si vele mari care economisesc combustibil. Dupa cum v-ati putea astepta, acestea sunt prevazute cu orice fel de confort si lux imaginabil.
Iahturi si super yahturi
In prezent, starea iahtului nu depinde atat de mult de lungime, ci mai degraba de utilizarea care este data, adica daca are scopuri recreative si daca este high-end. Un iaht poate acoperi diferite barci de agrement, indiferent daca navigheaza cu vele sau cu motor, si nu numai barci de lux. Lungimea unui iaht este de obicei de cel putin 10 metri: sub aceasta dimensiune nu sunt considerate yahturi.
Iaht de lux
Iahtul de lux este acel tip de iaht care se remarca pentru performanta si lungimea sa, desi reglementarea tehnica a acestui mod de definire a acestui tip de nava este incorecta. Datorita designului lor atent, dimensiunilor mari si pretului ridicat, aceste unitati pot fi considerate palate plutitoare autentice. In ultimele decenii a existat o crestere a numarului si popularitatii iahturilor mari de lux, cu tendinta de gigantism in dimensiunile lor maxime.
Istoria navigatiei
Navigarea foloseste vantul – care actioneaza pe panze, velele -aripi sau zmee – pentru a propulsa o ambarcatiune la suprafata apei (nava cu vele, barca cu panze, windsurfer sau kitesurfer), pe gheata ( barca de gheata ) sau pe uscat ( iaht de uscat ) peste un curs ales, care face adesea parte dintr-un plan mai amplu de navigatie .
Din preistorie pana in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, navele cu panze au fost mijlocul principal de comert si transport maritim; explorarea peste mari si oceane se baza pe vele pentru orice altceva decat pe cele mai scurte distante. Puterea navala in aceasta perioada a folosit vele in grade diferite, in functie de tehnologia actuala, culminand cu navele de razboi armate cu tunuri ale Epocii Velelor.. Vela a fost incet inlocuita cu abur ca metoda de propulsie a navelor in ultima parte a secolului al XIX-lea – observand o imbunatatire treptata a tehnologiei aburului printr-o serie de dezvoltari treptate. Steam permitea servicii programate care rulau la viteze medii mai mari decat navele cu panze. Imbunatatirile mari ale economiei de combustibil au permis aburului sa depaseasca progresiv navigatia in, in cele din urma, toate situatiile comerciale, oferind investitorilor armatori o rentabilitate mai buna a capitalului.
In secolul 21, majoritatea navigatiei reprezinta o forma de recreere sau sport . Navigatia de agrement sau yachting poate fi impartita in curse si croaziera . Croaziera poate include excursii extinse in larg si traversarea oceanului, navigarea pe coasta in vederea pamantului si navigarea pe zi.
Navigarea se bazeaza pe fizica panzelor, deoarece acestea obtin putere din vant, generand atat portanta, cat si rezistenta. Pe un curs dat, panzele sunt setate la un unghi care optimizeaza dezvoltarea energiei eoliene, asa cum este determinat de vantul aparent , care este vantul asa cum este detectat de la o nava in miscare. Fortele transmise prin panze sunt rezistate de fortele din carena, chila si carma unei ambarcatiuni cu vele, de fortele de la patinatorii unei barci cu gheata sau de fortele de la rotile unei ambarcatiuni cu vele de uscat care conduc cursul. Aceasta combinatie de forte inseamna ca este posibil sa navighezi atat in sensul vantului, cat si in aval. Cursul in raport cu directia adevarata a vantului (asa cum ar fi indicat de un steag stationar) se numeste punct de vele . Ambarcatiunile conventionale cu vele nu pot obtine puterea vantului pe un curs cu un punct de vele prea aproape de vant.