Despre campanie

Campania Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din România, “E dreptul tău! Acţionează!”, este o inițiativă a Comisiei Europene. Campania a fost lansată în iunie 2012 şi se va desfăşura pe parcursul unui an.

Din momentul aderării la Uniunea Europeană, în 2007, consumatorii români au câştigat drepturi garantate în toate statele membre UE.

Însă, crearea unui cadru legislativ este doar primul pas. Pentru a beneficia de drepturile pe care le au, consumatorii trebuie să le cunoască, să ştie unde pot găsi mai multe informaţii, şi cine îi poate sprijini atunci când întâmpină o problemă. Scopul acestei campanii este de a-i încuraja pe consumatorii români să îşi susţină drepturile, să ia atitudine şi să devină activi în apărarea drepturilor lor.

Campania îi informează pe consumatorii români despre drepturile lor, precum:
- dreptul de a returna un produs comandat online în termen de 10 zile de la livrarea acestuia, şi de a-şi primi banii înapoi
- dreptul la reparaţia sau înlocuirea unui produs cumpărat recent, dacă acesta nu funcţionează cum ar trebui
- dreptul de a solicita compensaţie atunci când pachetul de vacanţă achiziţionat nu corespunde cu ceea ce s-a promis în broşura şi cu serviciile plătite

Asociațiile de consumatori joacă un rol crucial în construirea unei mișcări consumatoriste puternice
A fi un consumator care își cunoaște drepturile înseamnă și a ști unde poți găsi mai multe informații dacă întâmpini o problemă, precum și cine te poate sprijini în demersul tău de a-ți susține drepturile. Din acest motiv, campania promovează totodată și un consorțiu format din două organizații – Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România, și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, ca sursă pentru consumatori de unde aceștia pot obține mai multe informații și sfaturi.
“Asociațiile de consumatori joacă un rol crucial în construirea unei mișcări consumatoriste puternice, dar, la rândul lor, asociațiile trebuie să fie deschise către consumatori și să le demonstreze că pot furniza informații utile și un sprijin real. Mai mult, Centrul European al Consumatorilor poate oferi asistență atunci când apar probleme în comerțul transfrontalier pe teritoriul UE”, a declarat fostul comisar pentru Sănătate și Consumatori, John Dalli, la lansarea campaniei.

Tratând fiecare client cu respect, companiile vor obține un mare avantaj competitiv în actuala economie de piață
Campania vizează totodată şi iniţierea unui dialog cu comunitatea de afaceri. Operatorii economici trebuie la rândul lor să cunoască şi să respecte drepturile consumatorilor şi să conştientizeze că a fi deschişi către consumatori poate reprezenta un atu pe piaţa competitivă în care activează.
“Un consumator din România are aceleași drepturi fundamentale ca orice alt cetățean european – regulile de bază sunt aceleași ca în Germania sau Franța. Trebuie doar să facem uz de aceste drepturi și să fim activi în apărarea lor” – a declarat ambasadorul campaniei, Daniela Nane. “Mai mult, companiile vor înțelege că, tratând fiecare client cu respect, vor obține un mare avantaj competitiv în actuala economie de piață”.