Cum arata noul Playstation 5?
PlayStation 5 (PS5) este o ultima consola de jocuri video dezvoltata de Sony Interactive Entertainment. Anuntat in 2019 ca succesor al PlayStation 4, a fost lansat pe 12 Noiembrie 2020 in America de Nord, Australia, Noua Zeelanda, Japonia, Singapore si Coreea de Sud si pe 19 Noiembrie 2020 pentru restul lumii .
Platforma va fi lansata in doua variante: un model de baza cu o unitate de disc optica Ultra HD Blu-ray compatibila si o editie digitala lipsita de aceasta unitate, servind ca o varianta cu costuri mai mici pentru consumatorii care prefera sa cumpere jocuri prin descarcare digitala.
PlayStation 5 are o unitate solid-state personalizata pentru transmiterea rapida a datelor pentru a permite imbunatatiri semnificative ale performantelor grafice. Are un GPU AMD personalizat, capabil de ray tracing, afisare cu rezolutie 4K cu pana la 120 de cadre pe secunda, efecte audio 3D si compatibilitate inversa cu majoritatea jocurilor PlayStation 4 si PlayStation VR.
Dezvoltare recenta
Arhitectul principal al liniei de console PlayStation, Mark Cerny, a implementat un ciclu de doi ani de la lansarea PlayStation 4, discutand cu dezvoltatorii de la Sony pentru a afla ce preocupari si neajunsuri au avut cu hardware-ul actual Sony si cum ar putea fi imbunatatit acesta, pe urmatorul upgrade major al consolei sau pentru generatia urmatoare, alimentand astfel prioritatile in echipa de dezvoltare a consolei.
In ciclul care a condus la dezvoltarea PlayStation 5, o problema esentiala a fost durata de incarcare pentru jocuri, un factor legat de cat de multe date au fost stocate pentru nivelul de joc care a fost incarcat in memorie, cate date erau amplasate fizic pe unitatile de disc si cat de multa repetare a existat in aceste date pentru a se reduce timpul de incarcare, dar crescand cerintele de stocare.
Cautarea de modalitati de reducere a timpilor de incarcare, in special in jocurile care „difuzeaza” noi zone de joc pe masura ce jucatorul se deplaseaza prin lumea jocului, a devenit o caracteristica esentiala pentru designul PlayStation 5.
Cerny a descris pentru prima data noua consola intr-un interviu acordat revistei Wired in Aprilie 2019. La inceputul anului 2019, raportul financiar al Sony pentru trimestrul care se incheia la 31 Martie 2019 a afirmat ca noua generatie de hardware este in curs de dezvoltare, dar va fi livrata nu mai devreme de Aprilie 2020. Intr-un al doilea interviu al revistei Wired din Octombrie 2019, Sony a declarat ca intentioneaza sa livreze consola de noua generatie la nivel mondial pana la sfarsitul anului 2020.
Specificatiile hardware actuale au fost lansate in Octombrie 2019. La CES 2020, Sony a dezvaluit logo-ul oficial pentru platforma, care urmeaza stilul minimalist similar al consolelor si marcii PlayStation anterioare. Specificatiile complete au fost date intr-o prezentare online de catre Cerny si publicate de Sony si Digital Foundry pe 18 Martie 2020. Digital Foundry a vorbit cu Cerny in detaliu si a publicat o „analiza profunda” pe 2 Aprilie in acest an.
Un update major al bibliotecii de jocuri fusese planificat pentru 4 Iunie 2020, dar a fost amanat pana la 11 Iunie din cauza protestelor din Sua, legate de George Floyd. Aceasta prezentare a premiat si designul hardware extern.
Hardware
Factorul de forma al consolei a fost dezvaluit in timpul prezentarii din 11 Iunie 2020. Presedintele Sony, Jim Ryan, a declarat ca designul hardware este destinat sa fie „o transformare completa, in ceea ce priveste aspectul, sunetul si simtul”. Unitatea de lansare este un design in doua tonuri care se potriveste cu designul controlerului DualSense, cu un bloc intern negru flancat de doua aripi albe de-a lungul laturilor sale, fiecare latura fiind luminata de LED-uri albastre.
Ryan a declarat ca dupa lansare pot fi disponibile mai multe culori. In orientarea sa verticala, doua orificii lungi de admisie a aerului se desfasoara de-a lungul partilor laterale ale partii frontale, iar orificiile de evacuare a caldurii ocupa o mare parte din partea din spate a consolei. Aripile sunt detasabile pentru a accesa anumite componente interne, cum ar fi slotul de expansiune de stocare SSD PCIe 4.0 NVMe, sursa de alimentare si unitatea de disc Blu-ray optionala. Sub panourile laterale sunt doua „captatoare de praf” – gauri care permit utilizatorului sa aspire praful colectat de sistemul de racire.
Versiunea Blu-ray are dimensiuni de 390 x 260 x 104 milimetri (15,4 in × 10,2 in × 4,1 in) si 4,5 kilograme (9,9 lb), iar versiunea numai pentru descarcare este usor mai subtire, la 390 cu 260 x 92 milimetri ( 15,4 in × 10,2 in × 3,6 in) si 3,9 kilograme (8,6 lb). Partea frontala include un port USB-C cu USB 3.1 si un port USB-A cu USB 2.0.
Partea din spate are doua porturi USB-A cu USB 3.1, un port HDMI 2.1, Gigabit Ethernet si alimentare. Unitatea poate functiona vertical sau orizontal si este prevazut un suport pentru stabilizarea consolei in orientare verticala, care poate fi usor indepartat si depozitat in interiorul consolei, daca utilizatorul opteaza pentru a plasa unitatea pe orizontala.
PlayStation 5 este alimentat de un procesor AMD Zen 2 de 7 nm personalizat, cu opt nuclee care ruleaza la o frecventa variabila cu o limita de 3,5 GHz. Unitatea GPU este, de asemenea, o unitate personalizata bazata pe arhitectura grafica RDNA 2 a AMD. Are 36 de unitati de calcul care ruleaza la o frecventa variabila de pana la 2.23 GHz si este capabil de 10,28 teraflops. GPU accepta ray tracing in timp real, aceasta capabilitate fiind accelerata de hardware.
Ambele unitati de procesare sunt monitorizate de un sistem special care incorporeaza tehnologia SmartShift a AMD ce ajusteaza frecventa acestor sisteme pe baza activitatilor actuale ale ambelor cipuri, pentru a viza puterea constanta ideala consumata si un profil de performanta excelent. De exemplu, daca CPU functioneaza cu o activitate mai scazuta, sistemul poate reduce frecventa Cpu si poate creste frecventa GPU pentru performante mai mari, fara a afecta in alt mod consumul de energie sau racirea.
Sistemul de racire include un ventilator mare cu doua fete pentru admisia aerului, acesta avand diametrul de 120 mm si grosimea de 45 mm, plus un radiator mare cu un design standard al conductei de caldura, despre care Sony spune ca are o „forma si flux de aer [care] fac posibila obtinerea unei performante asemanatoare cu a unei camere de vapori „. Racirea SoC include un conductor termic metalic lichid care se afla intre SoC si radiator. Sistemul contine o sursa de alimentare de 350 de wati. Sony a dezvoltat PlayStation 5 pentru a consuma mai putina energie decat PlayStation 4 pentru starile de joc suspendate.
Consola are o noua tehnologie audio numita Tempest Engine, care permite sute de surse de sunet simultane comparativ cu 50 pentru PlayStation 4. Are 16 GB de GDDR6 SDRAM cu o latime de banda de 448 GB / s, Bluetooth 5.1 si 802.11ax (Wi-Fi 6).
Ryan a afirmat ca cercetarea lor de fezabilitate intr-o versiune cu „specificatii reduse la preturi reduse” a concluzionat ca astfel de console nu se descurca bine, devenind invechite prea repede.
Arhitectura de stocare
Stocarea interna a PlayStation 5 este un SSD de 825 GB personalizat, cu o interfata cu 12 canale, obtinand un randament brut de 5,5 GB / s. Aceasta dimensiune atipica a unitatii s-a dovedit a fi optima pentru calea cu 12 canale, mai degraba decat pentru o unitate mai comuna de 512 GB sau 1 TB.
Cu o unitate de decompresie dedicata care accepta zlib si noul protocol Oodle Kraken de la RAD Game Tools, unitatea are un randament tipic de 8-9 GB / s. Mark Cerny a declarat ca un SSD rapid a fost cea mai importanta cerere din partea dezvoltatorilor de jocuri, astfel incat scopul nu a fost doar sa aiba o viteza teoretica de citire bruta de 100 de ori mai rapida decat PS4, ci sa elimine punctele de blocaj de intrare / iesire (I / O), astfel incat performanta sa poata fi eficientizata.
In acest scop, Sony a proiectat un cip personalizat cu mai multe coprocesoare pentru a lucra la unison cu controlerul de memorie flash pentru a reduce latenta si a canaliza datele mai eficient in jurul sistemului. La varf, unitatea personalizata este capabila sa proceseze pana la 22 GB / s de date compresibile.
Stocarea pentru jocuri este extensibila printr-un port NVM Express (NVMe) M.2 pentru stocare in stare solida si unitati de disc USB. Desi instalarea jocului este obligatorie, utilizatorul are un control fin al componentelor de instalat, cum ar fi doar partea singleplayer sau cea multiplayer.Versiunea consolei de baza include o unitate optica Blu-ray Ultra HD compatibila 4K.
Controlerul Dualsense
Noul controler wireless DualSense pentru PlayStation 5 a fost dezvaluit pe 7 Aprilie 2020. Se bazeaza pe controlerul DualShock anterior, dar cu modificari influentate de discutiile cu proiectantii si jucatorii de jocuri. Controlerul DualSense are declansatoare adaptive cu feedback haptic prin intermediul dispozitivelor de actionare a bobinei vocale care pot schimba rezistenta la jucator, dupa cum este necesar, sustinand experiente precum extragerea virtuala a unei sageti dintr-un arc.
DualSense mentine majoritatea butoanelor de pe DualShock 4, iar butonul „Share” a fost redenumit „Create” cu mijloace suplimentare pentru ca jucatorii sa creeze si sa partajeze continut. A fost adaugata o noua matrice de microfoane incorporate, astfel incat jucatorii sa poata vorbi cu altii folosind doar controlerul si difuzorul controlerului inclus a fost imbunatatit. Bara de lumina a fost mutata pe partile laterale ale touchpad-ului. Dispune de conectivitate USB-C, o baterie cu un rating mai inalt si o mufa audio.
Jocuri disponibile
Sony a anuntat disponibilitatea de a sprijini comunitatea PlayStation 4 si de a accepta PlayStation 5 ca un progres tehnologic major. Intr-un interviu acordat GamesIndustry.biz, compania a declarat: „Am spus intotdeauna ca sustinem generatiile. Credem ca atunci cand suntem pe drumul de a crea o consola de ultima generatie, ar trebui sa includem caracteristici si beneficii pentru generatia anterioara si in opinia noastra, developerii ar trebui sa faca jocuri care sa poata profita la maximum de toate aceste functii.”
Discutand despre capacitatile controlerului DualSense cu Geoff Keighley, directorul general Eric Lempel a afirmat ca Sony„ vrea sa evolueze fiecare parte a experientei „, dar pentru ca acest lucru sa se intample, nu putem aborda pe consolele anterioare o experienta de generatie urmatoare. “Aveti nevoie de hardware nou, aveti nevoie de dispozitive noi pentru a experimenta ceea ce vor dori acesti dezvoltatori sa produca.”
Ratchet & Clank: Rift Apart, a fost evidentiat ca un joc de generatie urmatoare care nu este posibil din punct de vedere tehnic pe hardware-ul mai vechi. Lempel l-a asigurat pe Keighley ca interesul pentru PlayStation 4 nu se va sfarsi brusc, si multe jocuri care se vor produce, vor avea suport pentru tehnologia mai veche de pe Playstation 4.
Pe 12 Septembrie 2020, Jim Ryan a anuntat ca Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure si Horizon Forbidden West vor fi lansate pentru PlayStation 4 pe langa versiunile confirmate anterior de PlayStation 5. Sony accepta orice editor care doreste sa ofere versiuni imbunatatite ale jocurilor PS4 fara costuri suplimentare.
Electronic Arts si-a confirmat jocurile PS4 precum FIFA 21 si Madden NFL 21, iar acestea vor include un upgrade gratuit la versiunea PlayStation 5, daca utilizatorii vor face upgrade inainte de lansarea succesiva. In mod similar, Bungie a spus ca Destiny 2 poate fi actualizat la versiunea PS5 fara costuri suplimentare, iar CD Projekt RED ofera acest lucru pentru Cyberpunk 2077.
Eurogamer a raportat ca programul de certificare Sony din Mai 2020 impunea ca jocurile PS4, trimise spre certificare dupa 13 Iulie 2020, sa fie compatibile nativ cu PlayStation 5.