Arta in miscare, este o definitie foarte populara a dansului, acea expresie corporala care poate fi vazuta si ca, deoarece multi dintre practicienii sai, de cand au inceput sa interactioneze cu torsul, membrele si gesturile lor, au experimentat bucurie nu numai pitoreasca, ci si pentru a gasi obiective, prietenii, sanatate si disciplina. Momentele de dans dau farmec oricarui eveniment.

Absynthia Ignea: „Mi-a permis sa gandesc in afara cutiei”

Cinthya Eugenia González isi aminteste ca a luat prima ei clasa de dans la varsta de 5 ani, dar la acea vreme „a preferat sa deseneze si artele plastice”. Inca din adolescenta a inceput sa-si elibereze corpul pe diverse ritmuri in intimitatea camerei sale, dar „in jurul varstei de 14 ani am inceput sa dansez si sa-mi permit sa fiu vazuta facand-o in public”.

Artista in varsta de 35 de ani, cunoscuta mai bine sub numele de Absynthia Ignea, navigheaza pe „marile cercetarii si descoperirii constante”, motiv pentru care considera ca abordarea ei este multidisciplinara.

„M-am dedicat de mult timp dansului din buric, dansului butoh, ultimilor ani interpretarii, dansului contemporan, cercetarii miscarii si practicilor care includ poezia, sonoritatea si vocea”, explica nativul din Tijuana.

Pentru a vorbi despre prima sa abordare profesionala a celei mai iubite activitati, revine la 20 de ani, cand, impreuna cu mai multi colegi, a primit o invitatie de a canta la un eveniment din orasul sau natal: „Am decis sa cream un grup de belly dance pe care l-am numit Raks Sabina*”.

Dupa aceasta, Absynthia a inceput o pregatire academica prin ateliere de lucru – „de diferite tehnici si abordari, nu numai de dans, ci si de subiecte care ma intereseaza si imi hranesc practica” – iar in 2017 a intrat in Centrul de Cercetari Coregrafice al INBA, unde a avut „ocazia sa invete si sa dezlege atat de mult calea „mersului”.

„Trupul este casa mea, pamantul meu, incerc sa ma locuiesc. Ascult procesele mele. Somn si odihna. Incerc sa mananc in cel mai bun mod, sa mananc fructi proaspete si legume, sa exersez ceea ce corpul imi cere, sa ascult corpul, ori de cate ori este posibil, sa nu incerc sa-l obosesc, ci sa-i permit sa dialogheze si sa-mi spuna de ce are nevoie.. atasandu-ma la procesul de transformare constanta, care este dansul vietii”, spune ea despre grija de instrumentul ei principal atunci cand danseaza.

Desi incearca, de asemenea, sa semene pamantul monetarieil: „Exista o fraza care spune: «Dansul este arta elevului etern». Fiti constienti de faptul ca exista intotdeauna ceva de invatat si de integrat. Incerc sa-mi desfasor practica din placere si placere si nu din obligatie. Sa fiu dispus sa invat, sa am grija de gandurile mele, de cum vorbesc cu mine insumi. Mintea noastra poate fi cel mai bun prieten al nostru daca o lasam.”

Dar acest obiectiv de „a ne schimba viziunea asupra dansului, de a nu mai asculta de impunerile coloniale si eurocentrice, de a ne deschide spre multitudinea dansului si a miilor sale de forme”, nu a fost usor, pentru ca prejudecatile au incercat sa-i incline calea.

„Despre varsta, greutate, marime, cerinte estetice. Venituri economice. Ideea ca suferinta este necesara pentru a atinge un ideal estetic. Ideea ca daca nu doare nu functioneaza. Acum inteleg ca prejudecatile sunt frici, teama de necunoscut, o judecata premeditata de a indrazni sa fii si de a-ti transforma viata”.

Absynthia Ignea este ferma in a sublinia ca „dansul m-a salvat si va continua sa ma salveze (…) Mi-a permis sa gandesc mai bine, de fapt. In plus, mi-a oferit posibilitatea de a impartasi cu alte persoane creative. Permite sa te reinventezi ca fiinta si de asemenea lumineaza-ti calea”.

Ferru Díaz: „Poti sa-ti castigi existenta din dansul din Mexic”

Cand avea 15 ani, Ferru Díaz a trait o etapa complicata: „Am fost foarte descurajata, nu am vrut sa fac nimic, am picat toate materiile de liceu, am vrut doar sa petrec, sa nu intru la scoala… Am fost in pasi foarte rai”.” Apoi, ceva a intrat in viata lui: dansul arab.

„Am vazut, m-a captivat si de acolo am inceput sa urc, viata mea s-a schimbat complet. Asta m-a lasat sa vreau sa traiesc totul, am decis sa imbratisez dansul si sa nu mai renunt, este deja parte din mine”, spune dansatoarea profesionista de 23 de ani.

Aceasta epifanie a motivat-o sa ia lucrurile in serios: cand a implinit varsta s-a inscris la Academia araba de dans Morah Najam, unde cu un curriculum teoretic si practic a obtinut profesionalizarea.

Nu simt ca am ales-o, dar ea m-a gasit si am decis sa raman cu ea; Nu cautam nimic, abia intr-o zi m-am intalnit cu prima mea profesoar de dans, am decis sa invat araba si ea m-a impins si mi-a fost din ce in ce mai foame sa stiu mai multe despre acest sector atat de minunat al.. dansului “