Joaca cu papusile in perechi pentru cei mici (comportament social), ordonarea formelor (geometriei), numararea obiectelor (matematica), diferentierea si recunoasterea literelor (inainte de a invata sa citeasca): jocul poate fi folosit pentru diferite invataturi, este transversal. In loc de un „spatiu rezervat pentru joc”. Este mai bine sa organizati clasa in mai multe microzone, fiecare dintre ele putand gazdui diferite tipuri de jocuri.

Pentru aceste aranjamente, pot prevala cateva principii generale simple:

  • Aceste zone ar trebui sa fie bine definite: utilizati culori si diferite tipuri de mobilier, de exemplu. Acest lucru ofera puncte de referinta clare pentru copil si il ajuta sa se structureze in activitatea sa, in special pentru jocul liber in clasa.
  • Echipamentele si mobilierul ar trebui sa fie usor de curatat: joaca, in special jocul de explorare senzoriala care utilizeaza materiale precum nisipul, de exemplu, este adesea dezordonat.
  • Definirea si dezvoltarea unui spatiu central in sala de clasa, de asemenea bine echipat (poufs, scaune): permite, pe de o parte, sa adune copiii pentru un joc colectiv sau explicarea regulilor, dar si sa-i invete sa aiba o imagine de ansamblu asupra activitatilor restului zonelor.
  • Echipamentul ar trebui sa fie usor accesibil: depozitare pentru copii in dulapuri sau rafturi la inaltimea copiilor si fara stive complicate pentru mobilizare.
  • Jocurile trebuie sa fie vizibile, in cutii transparente sau clar identificate prin etichete.
  • De asemenea, puteti instala o biblioteca de jucarii, in interiorul salii de clasa, daca spatiul permite, sau comuna mai multor clase, dupa cum sugereaza raportul Ministerului Educatiei. Copiilor li se vor explica regulile precise de utilizare (si organizare). Nu este neaparat necesar sa se dedice o camera intreaga acestei biblioteci de jocuri: o piesa obisnuita de mobilier poate fi suficienta, chiar plasata intr-un loc informal (intr-un coridor suficient de larg, de exemplu).
  • Microzonele din clasa ar trebui sa fie scalabile, pentru a urmari nevoile copiilor pe masura ce se dezvolta: sa aleaga mobilier cu roti sau patine, pentru o mai mare flexibilitate pe tot parcursul anului.
  • Alegerea echipamentului mobil permite, de asemenea, adaptarea unei clase la varste diferite in cazul unei clase de gradinita pentru „varste multiple: nu ne jucam in acelasi mod in sectiunea de grupa Mica, Medie sau Mare.

Jocuri si spatii care se schimba odata cu varsta elevilor

In sectiunea Petite, (in jur de 2 sau 3 ani, cand copilul este descoperit si afirmat ca subiect), sunt incurajate jocurile de explorare si constructie a abilitatilor motorii fine.
Ofera spatii in care copilul se poate acomoda cu jocul sau: pe podea pe un covor sau pe masa lui daca are o suprafata suficient de mare. Jocurile care necesita abilitati motorii sunt, desigur, deosebit de importante. Acestea necesita sa parasiti sala de clasa si sa mergi la sala sau la locul de joaca.

In jurul varstei de 4 ani, in Sectiunea grupei de mijloc, invatarea este dobandita intr-un mod „informal”, in timpul jocurilor gratuite si al primelor jocuri structurate, cu tot mai mult timp dedicat jocurilor simbolice, constructiei si explorarii.
Este timpul sa se joace cu autocolante si obiecte mici pentru a le lipi, pentru abilitati motorii fine. De asemenea, putem oferi diferite materiale pentru descoperiri senzoriale (nisip, lichid, pasta etc.), prezentate in recipiente adecvate, usor de gestionat, dar suficient de adanci pentru a evita orice preaplin.

In sectiunea grupei mari, un spatiu este dedicat activitatilor de pregatire a scrisului. Acest lucru implica scaune mai stabile, astfel incat copilul sa se potriveasca corect si sa confirme buna aderenta a creionului.
Dar aceasta zona, care pare mai „clasica” (o masa cu scaune in jur), poate fi folosita si pentru activitati de joc in clasa: jocuri de masa, jocuri de constructie sau puzzle-uri din ce in ce mai complexe. Celelalte zone de activitate pot ramane in vigoare, de exemplu, pentru jocurile de explorare stiintifica. De asemenea, putem integra digitalul in joc la gradinita: joc de explorare in special, folosind o tableta pentru a capta imagini legate de un subiect tratat in clasa (insecte, plante etc.)

In cele din urma, vedem ca invatarea prin joaca este fundamentala pentru copii (si nu se limiteaza la „adulti”: uitati-va doar la solutiile multiple de formare pentru adulti, bazate pe „joaca”). Dispunerea salii de clasa, cu zonele sale mici, bine definite, este cruciala. Definite de profesor, aceste spatii ajuta la oferirea unui mediu sigur, dar si inspirational copilului, datorita diversitatii culorilor si formelor si confortului pe care il ofera. Interesat de o gradinita pentru copilul tau? Vezi aici gradinita steam.

Materiale pentru educatia artistica: este fundamentala in dezvoltarea copiilor, pentru ei este important sa favorizeze educatia plastica, muzicala si corporala. In acest caz, materialele trebuie sa dezvolte:

  • Creativitate si imaginatie.
  • Resursele expresive ale copilului.
  • Simtul esteticii.
  • Canalizarea sentimentelor si intereselor lor.
  • Prezentarea lumii artei.