Publicitatea mobila este o forma de publicitate prin telefoane mobile (fara fir) sau alte dispozitive mobile. Fiind un subset al marketingului mobil, publicitatea mobila poate avea loc sub forma de anunturi text prin SMS sau banner publicitar care apare incorporat intr-un site web mobil.

Se estimeaza ca anunturile instalate in aplicatii mobile din S.U.A. au reprezentat 30% din totalul veniturilor din publicitate mobila in 2014, depasind 4,6 miliarde USD in 2016 si peste 6,8 miliarde USD pana la sfarsitul anului 2020. Alte modalitati prin care pot fi achizitionate reclame mobile includ lucrul cu o platforma mobila la cerere, in care afisarile de anunturi sunt cumparate in timp real pe un schimb de anunturi. Un alt raport a indicat ca, cheltuielile de publicitate digitala la nivel mondial vor atinge 184,91 miliarde USD in 2018, 217,42 miliarde USD in 2019 si 247,36 miliarde USD in 2020.

Prezentare generala

Unii considera ca publicitatea mobila este strans legata de publicitatea online sau de internet, desi acoperirea acesteia este mult mai mare – in prezent, cea mai mare parte a publicitatii mobile se adreseaza telefoanelor mobile, care au atins un total global estimat la 4.6 miliarde USD incepand din 2009. In special calculatoarele, inclusiv desktopurile si laptopurile, sunt in prezent estimate la 1,1 miliarde la nivel global. Mai mult, publicitatea mobila include unitati de publicitate SMS si MMS, in plus fata de tipurile de publicitate difuzate si procesate prin canale online.

Este probabil ca agentii de publicitate si industria media sa tina cont din ce in ce mai mult de o piata mobila mai mare si cu crestere rapida, desi ramane la aproximativ 1% din cheltuielile de publicitate globale. Media mobila evolueaza rapid si, desi telefoanele mobile vor continua sa fie pilonul principal, nu este clar daca telefoanele mobile bazate pe backhaul celular sau smartphone-urile bazate pe hot-spoturi WiFi sau zona WiMAX, se vor consolida. Cu toate acestea, aparitia acestei forme de publicitate este atat de mare, incat exista acum o ceremonie dedicata de premii globale organizata in fiecare an de Visiongain.

Potrivit firmei de cercetare Berg Insight, piata globala de publicitate mobila a fost estimata la 1 miliard de euro in 2008. Mai mult, Berg Insight a prognozat ca piata globala de publicitate mobila va creste cu o rata anuala compusa de 43%, cu pana la 8,7 miliarde de euro in 2014.

Tipuri de reclame mobile

  • Faceti clic pentru a descarca anunturi: utilizatorul va fi directionat catre Appstore sau Google Play
  • Anunturi cu clic pentru apelare: utilizatorul va apela la un numar de telefon dupa ce faceti clic pe buton.
  • Anunturi click-to-message: utilizatorul va fi directionat catre o aplicatie SMS pentru a trimite mesaje catre agentul de publicitate.
  • Anunturi text si banner: un clic va deschide browserul si va redirectioneaza catre o pagina
  • Notificare push

 

Istorie

Martin Cooper a inventat un telefon portabil in 1973, cand era manager de proiect la Motorola. Au trecut aproape trei decenii dupa ce ideea comunicatiilor celulare a fost introdusa de Laboratoarele Bell. Doua decenii mai tarziu, telefoanele celulare au avut un debut comercial pe piata, la inceputul anilor ’90. In primele zile ale telefoanelor celulare, functionalitatea telefonului era limitata la apelare si intrare / iesire vocala.

Cand a doua generatie de telecomunicatii mobile (asa-numita 2G) a fost introdusa in Finlanda de Radiolinja (acum Elisa) la standardul GSM (acum cea mai comuna tehnologie mobila din lume, cu peste 2 miliarde de utilizatori) in 1991, tehnologia digitala a introdus serviciile de date . Mesageria text prin SMS a fost primul astfel de serviciu. Primul mesaj SMS de la o persoana catre alta a fost trimis in Finlanda in Decembrie 1994. SMS-urile (Serviciul de mesaje scurte) au inceput treptat sa creasca, devenind cel mai mare serviciu de date in functie de numarul de utilizatori din lume, in prezent cu 74% din totalul abonatilor de telefonie mobila sau 2,4 miliarde de oameni utilizatori activi de SMS-uri in 2007.

Un avantaj al SMS-urilor este ca, chiar si in timpul conferintei, utilizatorii pot trimite si primi mesaje scurte discret, in timp ce se bucura de confidentialitate. Chiar si in astfel de medii, cum ar fi intr-un restaurant, cafenea, banca, biroul agentiei de turism si asa mai departe, utilizatorii se pot bucura de o anumita confidentialitate trimitand / primind mesaje text scurte intr-un mod discret.

A durat sase ani de la lansarea SMS-urilor pana cand a aparut primul caz de publicitate pe acest nou canal media de date, cand un furnizor de stiri finlandez a oferit titluri de stiri gratuite prin SMS, sponsorizate de publicitate. Acest lucru a condus la experimentarea rapida in publicitatea mobila si marketingul mobil, iar prima conferinta din lume care a discutat despre publicitatea mobila a avut loc la Londra in 2000, sponsorizata de Wireless Marketing Association (care ulterior a fuzionat in Mobile Marketing Association).

Primele carti care au discutat despre publicitatea mobila au fost M-Profits-ul lui Ahonen si Marketingul mobil al lui Haig, in 2002. Cativa operatori principali de telefonie mobila din intreaga lume si-au lansat propriile serviciii de publicitate mobila, precum Aircross in Coreea de Sud, detinuta de parintii SK Telecoms, cel mai mare operator de telefonie mobila din zona, sau ca D2 Communications in Japonia, compania in comun a celui mai mare operator de telefonie mobila din Japonia NTT DoCoMo si Dentsu, cea mai mare agentie publicitara din Japonia.

hand-arrange-white-letters-as-seo

Mobilul ca suport media

Aceasta comunicare discreta pe trei cai a atras atentia industriei media si a agentilor de publicitate, precum si a producatorilor de telefoane mobile si a operatorilor de telecomunicatii. De obicei, SMS-urile text au devenit o noua mass-media – numita „al treilea canal mass-media” de mai multi experti in mass-media si mobile – si chiar mai mult, este o mass-media mobila bidirectionala, spre deosebire de dispozitivele mobile sau de orice alte suporturi, cum ar fi radiouri, ziare si TV.

In plus, caracterul imediat al reactiei in acest media bidirectional este un nou teritoriu de explorat pentru industria media si agentii de publicitate, care sunt dornici sa masoare imediat raspunsul pietei. In plus, posibilitatea de livrare rapida a mesajelor si omniprezenta tehnologiei (nu necesita nicio functionalitate suplimentara de pe telefonul mobil, toate dispozitivele disponibile astazi sunt capabile sa primeasca SMS), il fac ideal pentru sensibilitatea la timp si la locatie, lucru important pentru ofertele de fidelizare a clientilor (de exemplu, centre comerciale, magazine ale unor mari brand-uri), promotii prin SMS ale evenimentelor etc. Pentru a valorifica aceasta forta a publicitatii prin SMS, este esentiala livrarea in timp util si fiabila a mesajelor, care este garantata de unii furnizori de gateway SMS. .

Mediile mobile au inceput sa atraga o atentie mai semnificativa din industria publicitatii media de la mijlocul anilor 2000-2001, pe baza opiniei ca media mobila urma sa schimbe modul in care erau facute reclamele si ca dispozitivele mobile pot forma un nou sector media . In ciuda acestui fapt, veniturile sunt inca o mica parte din industria publicitara in ansamblu, dar cu siguranta sunt in crestere. INFORMA a raportat ca publicitatea mobila in 2007 valora 2,2 miliarde de dolari, ceea ce reprezinta mai putin de 0,5% din industria publicitara globala de aproximativ 450 de miliarde de dolari.

Tehnologia mobila va veni cu un puternic impuls pentru identificarea mai multor dispozitive multimedia mai noi, cu rezultatul ca migrarea media ulterioara va stimula foarte mult o schimbare comportamentala a consumatorului si va stabili o schimbare de paradigma in publicitatea mobila. O migratie majora de media este activa, pe masura ce internetul desktop evolueaza spre Internet mobil. Un caz tipic in acest sens este achizitionarea de telefoane de catre Nielsen.

Schimbarea rapida a tehnologiei utilizate de agentii de publicitate pentru mobil poate avea, de asemenea, un efect negativ asupra numarului de consumatori la care se ajunge prin reclamele mobile, din cauza limitarilor tehnice ale dispozitivelor lor mobile. Din acest motiv, campaniile care urmaresc sa obtina un raspuns larg sau care vizeaza grupuri cu venituri mai mici ar putea mai bine sa se bazeze pe tehnologii de publicitate media mai vechi, mai raspandite, cum ar fi SMS sau orice alt mod de comunicare.

Marketing viral

Deoarece mobilul este o mass-media interactiva asemanatoare cu internetul, agentii de publicitate sunt dornici sa utilizeze metode de marketing viral, prin care un destinatar al unei reclame pe mobil, va transmite acest lucru unui alt prieten. Acest lucru permite utilizatorilor sa devina parte a experientei publicitare. Reclamele mobile cu abilitati virale pot deveni campanii interactive puternice. La extrem, pot deveni experiente de marketing de angajament. Un element cheie al campaniilor de marketing mobil este cel mai influent membru al oricarui public sau tinta tinta, care se numeste utilizator alfa.

Preocupare de confidentialitate

Avocatii au ridicat problema vietii private. Marketingul mobil vizat necesita personalizarea continutului publicitar pentru a ajunge la clientii interesati si relevanti. Pentru a personaliza astfel de date cu caracter personal, se utilizeaza profilarea utilizatorilor, extragerea datelor si alte instrumente de urmarire a comportamentului, iar sustinatorii confidentialitatii avertizeaza ca acest lucru poate cauza incalcarea confidentialitatii.

Unii operatori de telefonie mobila ofera tarife gratuite sau mai ieftine in schimbul SMS-urilor sau altor reclame mobile. Cu toate acestea, televiziunea mobila si cautarea mobila pot inlatura aceasta problema de confidentialitate, de indata ce sunt implementate pe deplin. Pentru a inlatura problemele legate de confidentialitate, consimtamantul prealabil al unui utilizator trebuie obtinut prin calitatea de membru pentru a se alatura sau pentru a crea un cont de utilizator.

Atat televiziunea mobila, cat si cautarea mobila pot inlocui modul de obtinere a consimtamantului prealabil al utilizatorilor prin abonament sau cont de utilizator, deoarece utilizatorii sunt liberi sa aleaga in mod voluntar canale TV mobile sau servicii de cautare mobila.