Rolul jocurilor si jucariilor in dezvoltarea abilitatilor copiilor
Joaca si jucariile sunt unul dintre cele mai importante elemente in dezvoltarea copiilor. Ele sunt fundamentale in viata uni copil.
Nu numai ca o natura ludica, ci si in dezvoltarea acestora, atat cognitiva, cat si dezvoltarea formarii personale si sociale a copiilor, deoarece prin joaca se pot exprima liber, isi pot dezvolta imaginatia, precum si isi pot crea identitatea, autonomia si pot consolida coexistenta cu colegii lor.
Joaca este activitatea centrala a copilului. Copilul se joaca nu numai pentru a repeta situatii placute, ci si pentru a le elabora pe cele care au fost dureroase.
Cand se joaca, copilul isi exteriorizeaza bucuriile, temerile, anxietatile etc. Exista o mare diferenta intre jocuri si jucarii, deoarece jocurile sunt actiunile dezvoltate de oameni pentru motivul „x”, iar jucariile sunt elemente, desigur, indispensabile pentru dezvoltarea actiunii. Ex. Cartile nu sunt un joc, ci o jucarie si servesc pentru a efectua diferite jocuri.
Jocuri si jucarii in dobandirea de abilitati cheie pentru copii.
Jocurile si jucariile pot favoriza dezvoltarea socializarii si a afectivitatii copilului, deoarece acestea contribuie la dobandirea abilitatilor cheie in procesul lor de crestere. Profesorii de asemenea recunosc, diferitele tipuri de jocuri pe care le pot folosi si sa stie ce intentioneaza sa promoveze sau sa lucreze cu fiecare dintre ele, alaturi de elevii lor. Printre altele, ca exemplu,
se subliniaza urmatoarele jocuri:
Jocuri de corp. Ele sunt jocurile care au ca referinta la corpul in sine, cum ar fi mainile sau picioarele, toate obiectele posibile, cum ar fi cercurile si cuburile sunt, de asemenea, incluse. Sunt jocuri de repetat, de exercitiu cu obiectul, de manipulat si de miscat.
Jocuri de reprezentare mentala. Exista jocuri care fac apel la capacitatea de reprezentare mentala a unui obiect. Ele se bazeaza pe placerea de a imita gesturi, actiuni sau modele. Sunt jocuri de rol in care copiii sunt capabili sa atribuie proprietati obiectelor prin imaginatia lor, cum ar fi sa creada ca cu o matura pot zbura. Cumpara de aici jucarii de rol Piciolino.
Jocuri de manipulare. Jocurile in care puteti manipula diferitele piese care o compun, sunt foarte utile pentru achizitionarea de notiuni, cum ar fi forma, dimensiunea si culoarea.
Jocuri de cooperare. Ele sunt, de asemenea, jocuri importante care necesita reguli pentru punerea lor in aplicare. Copiilor mici, atunci cand se joaca cu alti colegi, le este greu sa accepte realitatea. Acest lucru este evident atunci cand pretind ca au castigat un joc, chiar daca este evident ca l-au pierdut. Ei confunda realitatea dorintei cu realitatea faptelor.
Jocuri multimedia. Datorita programelor multimedia, materialele educationale sunt disponibile pentru a lucra de pe computer. Copiii prin intermediul acestor programe se bucura, deoarece scopul lor este de a invata prin joc si de a dezvolta abilitati manuale,
abilitati mentale abstracte si coordonare vizual-motorie. Prin urmare, in scoli se acorda din ce in ce mai multa importanta utilizarii calculatorului de la o varsta frageda.
Jocul este o resursa creativa, atat in sens fizic (dezvoltare senzoriala, motorie …), cat si in mental, deoarece copilul pune in joc in timpul dezvoltarii sale toata ingeniozitatea pe care o poseda, originalitatea si imaginatia.
Cum au aparut jucariile?
Obiecte cu forme umane si animale care ar fi putut fi jucarii au fost gasite in depozite din Sumerul antic datand din 2600 I.HR. Cea mai veche mentiune istorica scrisa despre o jucarie provine din aproximativ 500 I.HR. Intr-o referire greceasca layo-yo realizate din lemn, metal sau teracota vopsita. Se crede, totusi, ca yo-yo-ul isi are originea in China la o data mult mai devreme.
In plus, zmeul, inca un jucarie popular in China, a existat ca jucarie acolo cel putin inca din anul 1000 I.HR. In India, figurile de animale din lut pe roti si alte jucarii cu animale dateaza de aproximativ 2500 I.HR. Mai tarziu, caii si elefantii din alama si bronz au fost jucarii comune printre copiii indieni din familii bogate.
Jocul cu jucariile urmeaza doua directii principale: imitativ si instructiv. Cele mai timpurii tipuri de joc s-au dezvoltat probabil din instinctul de autoconservare. In multe culturi umane, unul dintre primele lucruri predate tinerilor a fost folosireaarme, iar batul sau bata simpla a fost prototipul instrumentelor militare de joc de mai tarziu, cum ar fi sabiile si pistoalele.
Majoritatea jocurilor si sporturilor care necesita actiune fizica deriva din practicarea abilitatilor folosite in razboi si vanatoare; cu toate acestea, instrumentele jocului sau sportului, cum ar fi arcul mic si sagetile date unui baiat in Roma antica pentru antrenament, nu erau privite ca jucarii, ci arme.
Pana in Evul Mediu, obiectele legate de razboi – cum ar fi soldatii in miniatura si armele – erau considerate totusi a fi jucarii. In timpurile moderne, cele mai recente evolutii in razboi sunt reprezentate printre jucariile contemporane, la fel ca si acele arme si masini de razboi fanteziate in science fiction si filme.