40% dintre masinile aflate in circulatie au motor turbo, iar tendinta este de a continua sa cresca foarte repede. Ele sunt numite asa pentru ca au un turbocompresor.

Din punct de vedere tehnic, turbocompresorul este un sistem de supraalimentare. Turbosuflanta este o turbina care exercita functia de compresor si alimenteaza aerul curat din exterior la presiune ridicata motorului, crescandu-i puterea. Turbo preia aerul la presiunea ambientala si il comprima, expulzandu-l la presiune ridicata in motor. Imaginati-va acele polizoare de hartie care se rotesc atunci cand le suflati. Prin plasarea a doua polizoare intr-un rand si suflare peste primul, aerul din acesta va propulsa al doilea. Asta e un turbo!

Inainte de masini, turbocompresoarele au inceput sa fie folosite in avioane. Din cauza altitudinii pe care au pierdut-o, compresoarele au fost plasate pentru a introduce aerul cu forta in motoare. In lumea auto a ajuns in anii ’60, din mana Mercedes Benz, care a fabricat primul motor turbodiesel.

De ce se numeste turbodiesel?

Vezi aici turbosuflante noi si cumpara cele mai bune modele.

Pentru ca pana atunci motoarele diesel, pe langa faptul ca erau grele, scumpe si zgomotoase, erau foarte putin puternice in comparatie cu motoarele pe benzina. Cu ajutorul turbocompresorului performanta a crescut cu aproape 30%, echivaland puterea unei masini diesel cu una pe benzina. Simbioza este de asa natura incat in prezent nu exista nici un vehicul diesel fara turbo. In benzina, este din nou in plina expansiune in ultima vreme cu noile motoare cu cilindre redusa, iar utilizarea sa incepe sa fie reincorporata.

La motoarele pe benzina, supraalimentarea nu a fost frecventa, dar noile reglementari de mediu care obliga producatorii sa faca masinile mai eficiente si mai curate au facut din turbocompresoare cel mai bun aliat pentru a realiza acest lucru. Datorita acestui fapt, astazi pot fi fabricate motoare mici, dar de foarte inalta performanta, ceea ce se numeste acum downsizing. 

Pe siteul Autonik.ro puteti verifica optiunile disponibile pentru schimbarea turbocompresorului vehiculului dvs.

Ce este turbocompresorul auto?

Turbocompresorul este o piesa care functioneaza la temperaturi foarte ridicate – apropiate de cele de fuziune a fierului – si se roteste la peste 200.000 rpm, deci este realizata din materiale foarte rezistente, dar care au nevoie de ingrijire.

Cheia intretinerii sale trece printr-o buna lubrifiere si racire, deci este important sa se utilizeze uleiuri de calitate.

Refrigerarea turbocompresorului

In mod normal, turbocompresorul este de obicei racit cu propriul sistem de ulei care circula in timp ce motorul functioneaza.

Daca motorul este oprit brusc dupa o utilizare indelungata si turbocompresorul este foarte fierbinte, uleiul care raceste rulmentii turbocompresorului devine stagnant si temperatura creste, ceea ce poate incepe sa se incadreze, scazand capacitatea de lubrifiere si scurtand durata de viata a turbocompresorului.

Cronometrul turbo este un sistem care mentine uleiul care circula in turbocompresor pentru o perioada de timp dupa oprirea motorului. Unele modele functioneaza cu senzori care detecteaza intensitatea in utilizarea turbocompresorului pentru a permite lubrifierea fortata a acestora pentru o perioada rezonabila de timp dupa oprirea motorului.