Felul in care tehnologia a schimbat modul de producere al parbrizelor
Primele masini care au fost echipate cu un parbriz au fost Ford Model T. Acest lucru se intampla in anul 1904 iar parbrizul nu era altceva decat o bucata de sticla destul de subtire care avea menirea de a proteja conducatorul auto si pasagerii de praf sau vant.
Daca avansam rapid pana in zilele noastre, avem deja lunete auto care sunt acum echipate cu stergatoare electrice cu senzori de ploaie sau sunt confectionate din sticla inteligenta. Nevoie de mai mult si mai bine nu a fost niciodata mai bine conturata, fiind totodata sustinuta de inovatiile din industria auto.
Autoturismele din ziua de azi nu mai sunt doar o carcasa si un motot pe 4 roti, acum vorbim despre comoditatea de a calatorii, siguranta in trafic dar si usurinta de a conduce, toate acestea putand fii transpuse in practica datorita tuturor softurilor inteligente si mereu adaptate nevoilor omului modern.
Pe langa toate celelalte componente ale unui autivehicul, parbrizele si tehnologia care sta la baza proiectarii acestora, au devenit o parte fundamentala in procesul de proiectare si productie de masini. Marile companii precum Mercedes, BMW, Tesla si multe altele, prezinta anual imbunatatiri si noi functii aplicabile pe parbrize.
Asa cum spuneam, in anul 1904, Ford Model T era echipat cu un geam subtire, similar unei ferestre de casa iar menirea lui era de a proteja soferii de insecte, pietre, vant sau praf. Atunci cand acest geam se murdarea trebuie curatat manual, doar cand masina era in stationare.
Pe masura ce tehnologia aplicata in producerea de masini a evoluat, iar viteza de deplasare a acestora a crescut considerabil, toti mai multi soferi erau raniti din cauza cioburilor rezultate in urma micilor accidente rutiere.
In acest context, dar si la presiune clientilor si a scumpirii sticlei, Henry Ford a inceput sa faca cercerari pentru a echipa masinile cu parbrize mult mai sigure. Astfel, incepand cu anul 1919 compania a inceput sa foloseasca sticla laminata iar in scurt timp acest lucru a devenit o emblema a companiei Ford.
Pana in anul 1937, sticla de siguranta a fost obligatore pentru toate tipurile de masini. O descoperire remarcabila a fost facuta in anul 1938, de catre Pittsburgh Plate, si anume sticla securizata. Acest tip de sticla era mai ieftina de produs fata de sticla laminata, era mai subtire dar avea o rezistenta mult mai mare la spargere.
Primul parbriz curbat a fost produs in anul 1947. Tot in aceasta perioada multi dintre producatori au inceput sa adauge nuante sticlei, in special in partea de sus pentru a reduce stralucirea. Aceste imbunatatiri au rezistat pana in present, sticla fiind acoperita de pelicule ce previn supraincalzirea interiorului masinii sau blocheaza razele inflarosii.
O imbunatatire importanta aduse parbrizelor sunt stergatoarele electrice dotate cu senzori pe ploaie. Acesti senzori sunt prezenti pe parbriz si masoara cantitatea de apa prezenta pe parbriz iar fasciculul de lumina infrarosie detecteaza cata lumina se reflecta inapoi pe sticla.
Cu cat este mai multa apa, cu atat se reflecta mai putina lumina si astfel se activeaza stergatoarele a caror frecventa de actionare se ajusteaza in functie de cantitatea de apa.
Cu aceasta imbunatatire a crescut considerabil siguranta si confortul calatoriilor in conditii meteorologice nefavorabile.
Fenomenalul Elon Musk, si a lui creatie Tesla – in special modelul X- a revolutionat industria auto.
Acest model este dotat cu parbriz panoramic, permitand soferului si pasagerilor sa vada tot ceea ce este in exteriorul masinii, nu doar drumul. Acestasta masina este dotata cu un parbriz panoramic ce se intuneca in funcite de intensitatea soarelul.
O alta caracteristica a parbrizelor inteligente este capacitatea acestora de a limita cantitatea de lumina naturala iar soferii pot reglal acest lucru prin simpla activare a unui buton. In acest fel se reduce considerabil cantitatea de combustibil consumat pentru functionalitatea aerului conditionat din interiorul masinii.
Soferii au, de asemenea, posibilitatea de a regla nuanta parbrizului si a geamurilor laterale pentru o vizibilitate mai buna si pentru a reduce stralucurea sticlei. In ceste conditii sofatul este mai sigur iar toti pasagerii au un plus de confort.
Toate inovatiile din industria auto sunt menite de a limita, pana la zero, actiunile soferului in concordanta cu factorii de mediu, astfel incat prin softuri inteligente dotarile masinii se activeaza singure si se ajusteaza la orice conditii meteorologice.
In ultimii 100 de ani, tehnologia si inginerii din industria auto, au adus nenumarate imbunatatiri sigurantei si confortului soferului si al pasagerilor, de la primul parbriz din 1904 si pana la parbrizele automate din timpurile noastra, toate functiile si dotarile parbrizelor s-au schimbat radical si fara indoiala peste inca 100 de ani vom asista la alte si alte inovatii.
Un lucru este sigur, orice imbunatatire si orice tehnologie noua s-ar aplica in industria producatoare de masini, la orice componenta a acestuia, are menirea de a oferi si mai multa siguranta, de a reduce si remedia situatiile neplacute, si de a oferi participantilor la trafic conditii de siguranta si confort.