O scurta istorie a taximetriei si a inchirierii de masini
Atunci cand dorim sa calatorim in afata localitatii, cu trenul sau cu avionul, deseori avem de luat o decizie importanta in ceea ce priveste deplasarile pe care trebuie sa le facem in acea localitate.
Deseori in concediul petrecut pe malul marii nu intervine necesitatea de a petrece mult timp in afata resortului, dar cand vine vorba de city break-uri situatia sta alftel. Fie optam pentru transportul in comun fie apelam la servicii de car rentals.
Transportul este o necesitate, nu un moft. Daca in trecut deplasarile in alte localitati erau extrem de rare iar distantele erau scurte, in zilele noastre oamenii circula, viziteaza, cumpara iar distanta nu mai este demult o limita.
Sunt nenumarate optiuni cand este vorba despre tansport. Fie calatorim cu masina proprie, este cel mai comod dar trebuie sa va placa sa sofati pe distante lungi, mai ales daca doriti sa calatoriti in alte tari.
Puteti de asemenea sa inchiriati o masina, daca nu va place sa depindeti de programul transportului in comun sau daca va este mai comod sa nu asteptati in statii, mai ales daca prindeti o vreme ploioasa sau afara este un ger napraznic sau o caldura torida.
O alta varianta, insa probabil cea mai costisitoare este folosirea serviciilor de taximetrie dar se aplica cel mai des in cazul calatriilor pe distante mici, in localitate sau cel mult intr-o alta localitate aflata la distanta mica.
Se presupune ca primele taxiuri au aparut, unde altundeva decat in magnificul oras New York , inca din anul 1897. Documentele vremii arata ca prima companie de acest profil s-a numit Electric Carriage and Wagon Company si aveau o flota de 12 masini.
Compania a fost infiintata pe data de 27.09.1897 iar vehiculele cu care prestau servicii de taximietrie erau alimentate de baterii electrice construite de Electrobats – prima companie din America de Nord ce a construit automobile electrice. Pana in 1899, Electric Carriage and Wagon Company avea deja sute de astfel de masini folosite pentru taximetrie.
Tot in anul 1899 s-a format un sindicat numit „Land Cab Trust” care avea ca scop plasarea de automobile electrice pe strazile marilor orase din America: Philadelphia, Chicago, Washington DC sau Boston.
Ascensiunea companiei este tragic stopata de un incendiu devastaror, in anul 1907, incendiu in care au fost distruse mai mult de 300 de taximetre. Pentru o perioada destul de lunga de timp, trasurile trase de cai au reaparut pe strazile din New York.
Incepand cu anul 1920 Checker Cab Manufacturing Company, General Motors sau Ford Motor Company repun pe picioare, pe pietele americane, industria taximetriei.
Oriunde mergeti in lumea larga, intalniti deseori taxiuri de culoarea galbena. Aceasta culoare a fost aleasa de catre americanul John Hertz pentru ca dorea ca masinile sale sa fie distinse de celelalte masini aflate in trafic, iar culoarea galbena, spun specialistii, se diferentieaza cel mai bine si este cea mai vizibila culoare din spectrul cromatic, ochiul uman distingand-o inaintea tuturor celorlalte culori.
Cel mai vechi model de taximetru este „Yellow Cab Model O”. O splendoare de masina ce probabil a-ti vazut-o in filmele cu Stan si Bran.
Acest tip de taximetru era prezent pe strazile tuturor oraselor mari din America iar tariful practicat era de 50 de centi pentru fiecare mila parcursa.Incepand cu anul 1925 au fost realizate mai multe modele din aceasta serie: O-4, O-5, O-6, O-10.
Un simbol al strazilor londoneze, undeva in ani 1940-1950, era taximetrul de culoare neagra. Aceasta culoare era un simbol al ratiunii economice, iar Anglia era singura tara din Europa unde taximetrele avea culoarea negra, in toate celelalte tari taximetrele au adoptat modelul american- taximetre de culoarea galbena. In Romania nu este reglamantare legala in aceasta privinta, hotararile legate de acest aspect se iau la nivelul consiliilor locale.
Daca istoria taximetriei a inceput in anul 1897, in ceea ce priveste companiile ce ofereau masini spre inchiriere, se para ca pe plan European prima companie de acest fel a fost „Sixt”, companie germana infiintata in anul 1912 care avea o flota de 3 masini pe care le oferea spre inchiriere.
Englezul Godfrey Davisa adus pe piata britanica primele servicii de inchiriere masini, iar compania sa, infiintata in anul 1920, a rezistat pe piata pana in anul 1981 cand a fost cumparata de Eurocars.
Pe piata din america, primele servicii de acest tip au aparut in anul 1916, in Omaha, Nebraska. Joe Saunders, actionarul companiei a inceput cu o masina imprumutata, un Ford T, iar pana in anul 1926 compania Saunders avea extindere in peste 56 orase americane. In anul 1955 Saunders a fost cumparata de Avis Car Rental.
Odata cu incheierea celui de-al doilea razboi mondial, in industria inchirierilor auto atat pe continentul american cat si in Europa, au aparut companii mari internationale care isi faceau prezenta si aveau parteneri in toate orasele mari de pe continetul respectiv.
Tehnologia a evoluat iar usurinta cu care puteam apela la astfel de servicii ne scurteaza cu mult timpul de cautare a unei modalitati de transport, atunci cand suntem intr-un oras strain.